,,Nie do pary jest tu tylko chromosom!!!’’
Światowy Dzień Zespołu Downa zwany też Dniem Kolorowej Skarpetki obchodzony jest 21 marca. W naszym przedszkolu zrobiliśmy to dzień później. Na szkolnym korytarzu pojawiła się gazetka edukacyjna przybliżająca znaczenie i symbolikę tego dnia.
Zespół Downa to wada genetyczna. Celem obchodów tego dnia jest uświadomienie wszystkim ludziom, że osoby z Zespołem Downa maja takie same potrzeby jak osoby pełnosprawne. Oczekują szacunku, tolerancji i akceptacji. Data obchodów jest symboliczna. Przypada na 21 dzień 3 miesiąca w roku, ponieważ to właśnie dodatkowy trzeci chromosom w 21 parze składających się z łańcuchów DNA chromosomów w ludzkich komórkach powoduje występowanie tej wady genetycznej. Stąd też inna nazwa-trisomia 21.
Dwie różne skarpetki stały się symbolem tego dnia, ponieważ chromosom ma kształt przypominający skarpetę. Kolorowe skarpety nie do pary- które należy założyć tego dnia-mają przypomnieć społeczeństwu, że między nami żyją osoby, które na co dzień zmagają się z poczuciem odrębności, zróżnicowania, niedopasowania i należy propagować ich prawa, wspierać je, integrować się z nimi, okazać solidarność tak, by zapewnić im należne miejsce w społeczeństwie. 21 marca to także pierwszy dzień kalendarzowej wiosny, który uosabia narodziny nowego życia i narodziny niezwykłych ludzi.
Tego dnia nasze przedszkolaki posłuchały pogadanki na temat niepełnosprawności, tolerancji i akceptacji dla odmienności. Obejrzały także filmik edukacyjny, z którego dowiedziały się, że dzieci z Zespołem Downa są radosne, uśmiechnięte, mają marzenia, zainteresowania, upodobania, pragną naszej akceptacji i przyjaźni, bo przecież: ,,każdy ma coś, czego nie ma inny ktoś..”, ,, a ilość chromosomów nie ma znaczenia, by spełniać swoje marzenia”. Nie ma osób identycznych -różnorodność jest rzeczą naturalną. Przedszkolaki chętnie brały udział w zabawach przygotowanych przez p. Anetę Żydek, ćwiczyły pamięć, koncentrację i spostrzegawczość. Na koniec własnoręcznie i samodzielnie ozdabiały przygotowane szablony skarpetek, tak by były kolorowe, różne i nie pasujące do siebie. Jedni kolorowali, inni wyklejali kawałkami bibuły czy naklejkami. Tym sposobem nasi najmłodsi pokazali, że różni nas tak niewiele-jeden dodatkowy niepasujący chromosom -tak jak niepasująca do kompletu skarpetka. Ich prace zostały zawieszone na głównym korytarzu obok gazetki poświęconej Światowemu Dniu Zespołu Downa. Do domu otrzymali zakładki do książeczek z symbolami tego dnia, które mogli pokolorować razem ze swoimi najbliższymi.
Zapraszam do obejrzenia zdjęć.
Aneta Żydek
Świetlica szkolna to miejsce, gdzie dzieci spędzają czas w miłej i przyjaznej atmosferze. Przebywają na niej uczniowie, którzy oczekują na rozpoczęcie zajęć, na odbiór przez rodziców czy na przyjazd busa szkolnego. W naszej szkole świetlica działała od poniedziałku do piątku, godziny pracy dostosowane zostały do potrzeb oczekujących dzieci. Wychowawcy świetlicy pracują w oparciu o zatwierdzony na początku roku szkolnego plan pracy świetlicy. Tematyka zajęć uwzględnia kalendarzowy układ roku oraz wynikające z niego święta i uroczystości. Zajęcia mają zarówno charakter indywidualny jak i grupowy, odbywają się zgodnie z dziennym rozkładem zajęć, w sprzyjającej atmosferze. Przestrzegane są zalecenia GIS. Dzieciom przebywającym w świetlicy proponowane są w różnorodne formy zajęć, takich jak np.: plastyczno-techniczne, czytelnicze, artystyczne, dydaktyczne, sportowe, muzyczne itp.
Zadania zajęć wychowawczo-dydaktycznych i opiekuńczych dotyczyły :
-organizowania pomocy w nauce, odrabianie pracy domowej
-zajęcia czytelnicze, które były wspaniałą okazją do rozwijania kompetencji czytelniczych, zdobywania wiedzy oraz przekazywania wartości i norm społecznych
-rozwijania logicznego myślenia, wyobraźni, poprzez różne gry planszowe (Pociągi, Kapitan Nauka, Goracy ziemniak…itp.) zagadki, krzyżówki, kalambury, sudoku itp.,
-rozwijania koncentracji uwagi –anagramy, puzzle, układanki, przeplatanki, zabawy konstrukcyjne, manipulacyjne –klocki, zestaw majsterkowicza,
-organizowanie zabaw ruchowych, sportowych dając uczniom możliwość aktywnego spędzania wolnego czasu na sali gimnastycznej i na placu zabaw, dbając o ich kondycję fizyczną, pozwalały też odpocząć i zregenerować siły po zajęciach lekcyjnych
- organizowanie zajęć plastycznych rozwijających kreatywność- poprzez proponowanie różnego rodzaju wykonania prac plastycznych z wykorzystaniem ciekawych materiałów
-kształtowanie kulturalnych nawyków życia społecznego- oglądanie filmów edukacyjnych, pogadanki
-rozwijanie zainteresowań oraz zdolności uczniów
- prace badawcze-eksperymenty
-współdziałanie z rodzicami, z nauczycielami.
Uczniowie mają czas na swobodne zabawy, zgodnie z zainteresowaniami, korzystają z gier edukacyjno-towarzyskich zgromadzonych w świetlicy. W pracy dużą uwagę zwraca się na kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie rówieśniczej, nawiązywanie pozytywnych kontaktów interpersonalnych, umiejętności rozmawiania, słuchania, wyrażania swoich potrzeb, przekonań, uczuć oraz dostrzegania ich u innych, umiejętności panowania nad emocjami, jak też upowszechnianie zasad kultury osobistej, przestrzegania przyjętych zasad i norm zachowania się w świetlicy i na terenie szkoły.
Dzieci są bardzo aktywne, otwarte i szczere, a praca z nimi to wielka przyjemność. Nie obawiają się porażki, ćwiczą, poszukują i świetnie radzą sobie z postawionymi przed nimi zadaniami. Miło oglądać ich zadowolone twarze. Na głównym korytarzu w szkole powstała tablica, na której nasi twórcy chętnie zawieszają swoje wspaniałe dzieła.
Zapraszam do oglądania zdjęć >>
Opracowała Aneta Żydek
źródło: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/wracamy-czasowo-do-nauki-zdalnej-w-szkolach
Wszystkim Kobietom dużym i małym
W dniu Święta Kobiet dużo zdrówka i radości,
moc uśmiechu i słodkości.
Leszek Samcik
Już wkrótce, odbędzie się próbny egzamin ósmoklasisty, który umożliwi uczniom sprawdzenie stopnia opanowania ich wiadomości i umiejętności. Dzięki takiej diagnozie, każdy uczeń, będzie miał możliwość uzupełnienia tych wiadomości i umiejętności, które wymagają jeszcze doskonalenia.
Egzamin próbny dla ósmoklasistów rozpocznie się 17 marca i zakończy 19 marca. Będzie przebiegał zgodnie z następującym harmonogramem.
Uczniowie naszej szkoły wzięli udział w międzyszkolnym konkursie matematycznym zorganizowanym w ramach Sympozjum Najmłodszych Matematyków przygotowując prace konkursowe pod kierunkiem nauczyciela matematyki. Organizatorem Sympozjum był Instytut Matematyki UMCS w Lublinie oraz Szkoła Podstawowa nr 30 im. Króla Kazimierza Wielkiego w Lublinie.
Cele sympozjum:
- Propagowanie kultury matematycznej w jak najszerszych kręgach uczniów szkół podstawowych
- Rozwijanie zainteresowań matematycznych uczniów
- Zwiększenie motywacji do nauki matematyki
- Nauka tworzenia własnych opracowań matematycznych
- Doskonalenie sztuki prezentacji własnej pracy.
Sympozjum, to wydarzenie, które składa z dwóch część. Pierwsza część, polega na stworzeniu przez uczniów gry matematycznej oraz opracowaniu do niej instrukcji i zadań do wykonania. Druga część Sympozjum, to matematyczne wydarzenie w Auli Informatyki UMCS w Lublinie, na której zaproszeni goście wygłaszają wykłady przeznaczone dla najmłodszych matematyków, a nagrodzeni lub wyróżnieni w Konkursie uczniowie, w zaprezentują swoje prace. Ze względu na pandemię COVID-19, w tym roku zrezygnowano z drugiej części Sympozjum.
Naszą szkołę, reprezentowały w Konkursie następujące osoby:
Sukcesy naszych uczniów
Wyróżnienie: Nikola Barwiak, Julia Grzegorczyk, Julia Czerniec.
Gratulujemy zwycięzcom i zachęcamy wszystkich uczniów do udziału w kolejnych edycjach konkursu. Dziękujemy również Organizatorom za zorganizowanie Sympozjum oraz ufundowane nagrody i dyplomy.
Opracowała: Aneta Zubrzycka
Julia Czerniec - uczennica klasy VI, została laureatką konkursu „W Królestwie Słowa i Obrazu”.
Gratulujemy Julii i wszystkim, którzy nie pozostali obojętni na zaproszenie do udziału w konkursie. Dziękujemy też Organizatorom za trud i zaangażowanie pomimo trudnej sytuacji epidemicznej.
Wyróżnienia za piękne czytanie otrzymały uczennice klasy V: Julia Grzegorczyk i Klaudia Tarka, którym życzymy dalszych sukcesów.
Tytuł Wicemistrza Słowa oraz wyróżnienie za pracę plastyczną otrzymał też Łukasz Czerniec z klasy I.
Bardzo cieszymy się z Waszych osiągnięć.
Niech refleksje Julki przekonają pozostałych uczniów, że warto podejmować wyzwania i realizować swoje pasje.
"W grudniu 2020 roku postanowiłam wziąć udział w konkursie „W Królestwie Słowa i Obrazu” organizowanym przez SP w Wojciechowie.
Polegał on na tym, aby nagrać 2 - 3 minutowy filmik prezentujący dowolny ulubiony
fragment książki i odesłać go na adres mailowy. Wybrałam powieść Astrid Lindgren
„Bracia Lwie Serce”, którą właśnie omawialiśmy na języku polskim. Lektura ta bardzo mi się spodobała i utkwiła w moim sercu, dlatego też z niej postanowiłam skorzystać.
Przygotowując się, czytałam kilkakrotnie, dostosowując intonację oraz płynność
czytania odpowiednio do tekstu. Gdy zdecydowałam, że może tak pozostać nagrałam filmik
i po konsultacjach z moją Panią polonistką wysłaliśmy nagranie.
Długo czekaliśmy na werdykt tamtejszego jury. W końcu nadszedł ten dzień, gdy otrzymaliśmy
wyniki konkursu.
Moja radość nie miała końca, gdy usłyszałam, że to właśnie ja zostałam
Mistrzem Słowa. Otrzymałam dyplom oraz nagrody rzeczowe. Ogarnęło mnie wielkie szczęście
i podekscytowanie, ale też długo nie mogłam uwierzyć w to, co się stało. Czułam się fantastycznie
i byłam z siebie dumna. Było to dla mnie cudowne przeżycie i długo będę pamiętała te emocje.
Zachęcam wszystkich do udziału w konkursach, życząc każdemu sukcesów i realizacji swoich marzeń."
Julia Czerniec, klasa VI
Dodała Elżbieta Wącior
Dnia 21 lutego obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego . Z tej okazji odbył się w naszej szkole KONKURS KALIGRAFII, którego celem było zachęcenie dzieci do pięknego pisania. W konkursie wzięło udział 13 chętnych uczniów z klas 1-3. Zadaniem uczestników było przepisanie fragmentu wiersza - tekstu drukowanego. Podczas oceny uwzględniono właściwe łączenie liter, ogólne wrażenie estetyczne, czytelność, prawidłowe rozmieszczenie tekstu. Wszyscy uczestnicy Konkursu popisali się pięknym pismem. Niestety miejsca na podium są ograniczone .
Oto wyniki konkursu:
Klasa I
Klasa II
Klasa III
Wszystkim gratulujemy i zachęcamy do pięknego pisania, bo…… każdy może zostać Mistrzem Kaligrafii .
Opracowała: Elżbieta Ryba
Wszystkie dzieci fascynują się dinozaurami, dlatego postanowiliśmy wykorzystać ich zainteresowania i 26 lutego obchodzić Dzień Dinozaura. Zajęcia rozpoczęliśmy od zagadki wprowadzającej dzieci w tematykę dnia. Rozmawialiśmy o prehistorycznych stworach, które niegdyś zamieszkiwały naszą planetę.
Dzieci opowiadały o otoczeniu i przyrodzie, jaka występowała na Ziemi za czasów dinozaurów.
Oglądaliśmy dinozaury – zabawki, książeczki, albumy i plansze. Podsumowanie wszystkich informacji stanowił film edukacyjny dotyczący wyglądu, życia i nazw prehistorycznych zwierząt. Następnie starsi uczniowie pomalowali wykonanego z surowców wtórnych dinozaura, a młodsze przedszkolaki wykonały swoje dinozaury z balonów. Dużo przeżyć i emocji dostarczyła zabawa w paleontologa. Za pomocą odpowiednich narzędzi uczniowie próbowali wydostać ukrytego w lodzie dinozaura. Tego dnia nie zabrakło również zabaw ruchowych i piosenek związanych z tematem przewodnim.
Dodała: J. Wieczorek
17 lutego to od kilkunastu już lat „Światowy Dzień Kota”. Jego celem jest podkreślenie znaczenia kotów w życiu człowieka, niesienie pomocy wolno żyjącym i bezdomnym zwierzętom, które miały kiedyś dom, ale go straciły, a także uwrażliwienie ludzi na często trudny koci los.
Nasze przedszkolaki także kochają kociaki, dlatego z ogromnym entuzjazmem zaangażowały się w proponowane „kocie” gry i zabawy.
Opracowała: Katarzyna Masiukiewicz
Wszystkich zainteresowanych uczniów zapraszamy do udziału w kolejnej edycji Ogólnopolskiego Konkursu Plastycznego dla Dzieci pod hasłem ,, Bezpiecznie na wsi mamy- od 30 lat z KRUS wypadkom zapobiegamy".
Szczegółowe informacje znajdują się po linkiem
https://www.krus.gov.pl/zadania-krus/prewencja/xi-konkurs-plastyczny-2021/
Regulamin konkursu
Bal karnawałowy dla przedszkolaków to dzień niezwykły, często wyczekiwany przez wiele tygodni. Jest to czas przepełniony radością, muzyką i zabawą. Tak też było 16 lutego, kiedy w naszym przedszkolu odbył się bal. Nauczycielki przedszkola dołożyły wszelkich starań by wystrój sali wprowadził dzieci w radosny nastrój i zachęcał do zabawy.
Tego dnia już od rana w przedszkolu pojawiały się kolorowe postacie. W salach przedszkolnych można było spotkać księżniczki, policjantów, rycerzy, Spider- Mana oraz Batmana.
Przedszkolaki chętnie bawiły się przy rytmicznej i skocznej muzyce. Podczas balu nie zabrakło również konkursów, w których wszyscy chętnie wzięli udział.
Jak to bywa na balach tak też i u nas nie mogło zabraknąć słodkiego poczęstunku, za który serdecznie dziękujemy Rodzicom.
Wspólna zabawa przyniosła wiele radości naszym przedszkolakom, a to było głównym celem tego balu. Kolejny bal karnawałowy już za rok.
Szkoła Podstawowa w Łubkach
prowadzi zapisy
do klasy I oraz oddziałów przedszkolnych
na rok szkolny 2021/2022
Zapraszamy do składania wniosków o przyjęcie dziecka do:
Klasy I
Oddziałów przedszkolnych
Wnioski do pobrania:
- w sekretariacie szkoły
- u wychowawcy grupy
- na stronie szkoły w Strefie Rodzica w zakładce REKRUTACJA
Do każdej karty zgłoszenia dziecka prosimy pobrać również klauzulę informacyjną „RODO-Rekrutacja do szkoły”, zapoznać się oraz podpisaną złożyć z kartą zgłoszenia.
Terminy składania wniosków - do 22 marca 2021 r.
Karnawał, zapusty – to okres zimowych balów, maskarad, pochodów i zabaw. Rozpoczyna się najczęściej w dniu Trzech Króli, a kończy we wtorek przed Środą Popielcową, która oznacza początek wielkiego postu i oczekiwania na Wielkanoc. Bale karnawałowe są atrakcją bardzo lubianą przez dzieci, dostarczającą im wielu przeżyć i radości. Tak też było u nas.
We wtorek 16 lutego w ostatnim dniu karnawału uczniowie klas młodszych bawili się przy dźwiękach swojej ulubionej muzyki. Zabawa odbywała się scenerii przygotowanej wcześniej przez uczniów, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Uśmiechy, tańce, zabawy- tego jak na prawdziwy dziecięcy bal przystało, nie zabrakło. Najmłodsi nie zawiedli także w swej pomysłowości, dzięki czemu na balu nie zabrakło księżniczek, rycerzy, piratów, Spiderman`ów, czarodziejek, myszek czy cyganek. Zabawa umożliwiła dzieciom i wychowawcom spędzenie czasu w miłej i przyjaznej atmosferze, tak bardzo potrzebnej w obecnych czasach. Wspólna zabawa przyniosła wiele radości uczniom, a to było głównym celem tego balu. Zabawę uprzyjemnił słodki poczęstunek przygotowany przez dzieci.
Dziękujemy dzieciom i rodzicom za zaangażowanie w przygotowanie pięknych strojów i zakup słodyczy.
Dodała : Elżbieta Ryba
Dzień świętego Walentego
Jest wspaniały dla każdego
W tym dniu wszyscy to doznają,
Są kochani i kochają !
Magia miłości i potrzeba poczucia akceptacji i bliskości to uczucia bardzo dobrze znane każdemu z nas. Spotykamy je w życiu codziennym, przeżywamy wraz z bohaterami filmowymi na ekranie lub śledząc losy zakochanych na stronicach książek.
Zakochane pary z literatury lub filmów to temat konkursu walentynkowego ogłoszonego przez Samorząd Uczniowski naszej szkoły. Autorów kartek walentynkowych zainspirowali min. Piękna i Bestia, Shrek i Fiona, Zakochany Kundel , Kaczor Donald z ukochaną Daisy, Kopciuszek oraz Tadeusz i Zosia.
Prace oceniono w trzech kategoriach wiekowych.
Zwycięzcy poszczególnych kategorii:
Przedszkole – Aleksandra Górska.
Kl. I- IV - Lena Żurawicz
Kl. V- VIII – Julia Czerniec, Nikola Barwiak.
Zwycięzcom gratulujemy, a wszystkim pozostałym uczestnikom dziękujemy za udział w konkursie.
W galerii można obejrzeć prace zwycięskie oraz wyróżnione .
Nasza szkoła wzięła udział w akcji charytatywnej ,,Nakrętki dla Ninki”. Bardzo dziękujemy za ogromne zainteresowanie zarówno uczniów, rodziców, nauczycieli, pracowników szkoły. Cieszymy się że okoliczne sklepy także przystąpiły do akcji. Właściciele i pracownicy sklepów informowali robiących zakupy mieszkańców o losach Ninki, zapraszając do przynoszenia korków. Pierwsze pełne worki nakrętek zostały już zawiezione i wrzucone do specjalnego pojemnika w kształcie serca ustawionego w pobliżu Kuźni w Wojciechowie.
Akcja się jeszcze nie kończy. Choć czasu jest coraz mniej.
Potrzeba aż 9.5 mln zł na lek ratujący życie dziewczynki.
Korki można zostawiać w specjalnie przygotowanych pudełkach przy wejściu głównym do naszej szkoły oraz pobliskich sklepach (Sklep Spożywczo-przemysłowy ,,Nasz Sklep” oraz Sklep Spożywczo-przemysłowy Jolanta Majchrzak ,,Aro”) a my przekażemy je dalej.
Zapraszamy do galerii. A. Żydek, J. Wieczorek
4 lutego 2021r. w naszej szkole odbyła się uroczystość ślubowania klasy 1. Był to dzień, na który pierwszoklasiści wyczekiwali kilka miesięcy z uwagi na zaistniałą sytuację związaną ze zdalnym nauczaniem. Od samego rana panowała świąteczna atmosfera. Uczniowie klasy I oraz 0 i II-III pod opieką wychowawców oraz pana Leszka Iwaniaka, który zadbał o oprawę muzyczną, przygotowywali się do występu, który rozpoczął się o godz. 9.00.
Pan Dyrektor Leszek Samcik, serdecznie powitał obecnych na uroczystości i odśpiewany został hymn państwowy, który wprowadził podniosłą atmosferę. Następnie pierwszaki zaprezentowały to, czego się już nauczyły i pokazały, że zasłużyły na miano ucznia. Ich wiersze przeplatane były piosenkami, które były wspomagane przez uczniów z oddziału zerowego. Życzenia wytrwałości w dalszej nauce, radości na każdy dzień roku i samych piątek w szkole złożyli im starsi koledzy i koleżanki z kl. 2 przygotowani pod kierunkiem pani Renaty Skowrońskiej. Ich występ został zakończony pięknym wykonaniem dwóch piosenek, które wprowadziły nas w zimowy nastrój. Potem po przemówieniu pana Dyrektora nadszedł moment najważniejszy dla pierwszoklasistów – akt ślubowania. Pierwszacy w niezwykle podniosłej atmosferze ślubowali być dobrymi Polakami, godnie reprezentować swoją szkołę, a swym zachowaniem sprawiać radość rodzicom i nauczycielom. Następnie pani wychowawczyni Elżbieta Ryba dokonała symbolicznego pasowania na ucznia, a z rąk pana Dyrektora uczniowie otrzymali pamiątkowe dyplomy oraz książki.
Po wpisie do kroniki było mnóstwo życzeń i prezentów, m.in. od Wychowawcy, Rodziców i uczniów klasy II i 0. Dyplomy, birety i kokardy zostały zakupione przez Radę Rodziców.
Rodzice również pamiętali o święcie. Chociaż nie mogli brać udziału w uroczystości, zorganizowali ”słodkie” przyjęcie dla wszystkich dzieci w postaci czekolad i soczków, oraz słodkich ciasteczek. Nauczyciele otrzymali także w dowód wdzięczności piękne bukiety kwiatów.
Ten dzień z pewnością na długo pozostanie pierwszakom w pamięci. Miejmy nadzieję, że słowa przyrzeczenia, które składali, będą dla nich drogowskazem na długie, długie lata szkolne.
dodała : Elżbieta Ryba
Drodzy Uczniowie i Rodzice !!!
Nasza szkoła przystąpiła do projektu “Wszystkie dzieci zbierają elektrośmieci”.
Celem akcji jest podniesienie świadomości ekologicznej wśród dzieci i młodzieży, oraz zwrócenie uwagi na prawidłowe zagospodarowanie odpadami.
,,Im więcej sprzętu uzbieramy, tym wyższy bon otrzymamy!!!’’
Termin Akcji: 10- 11 luty 2021 r,
( 12. 02 planowany jest odbiór przez firmę)
Miejsce Akcji: plac przy remizie OSP w Łubkach
( przy ogrodzeniu między bramą a wjazdem do garażu )
Operatorem Akcji jest Green Office Ecologic Spółka z o.o.
Siedziba Spółki - Warszawa 00-074, ul. Trębacka 4
Kontakt telefoniczny: 502-171-293 ; 83 341 75 94 wew. 23; w godz. 8:00 - 16:00
e-mail: eko.szkoly@greenoffice.co / www.dzieci-zbieraja-elektrosmieci.pl
ZBIERAMY: KOMPUTERY, DRUKARKI, MONITORY, TELEFONY, SPRZĘT RTV I AGD, BATERIE, AKUMULATORY, KABLE, TUSZE ATRAMENTOWE, ITP.
NIE ODBIERAMY TONERÓW I ŚWIETLÓWEK
Informacja_na_edziennik_i_strone_internetowa.docx
Rodzaje_sprzetu_elektrycznego_i_elektronicznego_podlegajacego_zbiorce.docx_(1)_(1).pdf
https://youtu.be/k7XoAPrhqu4 - jak prawidłowo pozbyć się zużytego sprzetu elektronicznego - film
ZAPRASZAMY DO UDZIAŁU
Koordynator akcji - Samorząd Uczniowski
źródło: Kuratorium Oświaty w Lublinie
źródło: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/funkcjonowanie-szkol-od-1-lutego