,,Są takie wydarzenia w historii Polski, których datę pamiętamy dokładnie, zarówno dzień, miesiąc, jaki i rok. Dzień, w którym Sejm Czteroletni uchwalił Konstytucję 3 Maja, należy do jednych z nich. Konstytucja ta, pierwsza w Europie, a druga w świecie po konstytucji amerykańskiej, stanowiła, zgodnie z duchem epoki, wybitny dokument polskiego Oświecenia. Odegrała doniosłą rolę w procesie kształtowania nowoczesnego narodu oraz szerzenia postaw patriotycznych, co znalazło szczególny wyraz w czasie powstania kościuszkowskiego. "
- Centrum Edukacji Obywatelskiej
Więcej na stronie KOSS-a: https://koss.ceo.org.pl/.../3-maja-swieto-narodowe-polski
,,Twórcy konstytucji, czerpiąc inspirację z myśli politycznej i filozofii europejskiego oświecenia oraz amerykańskiej konstytucji uchwalonej w 1787 roku, uważali, że władza ma służyć dobru całego narodu, a nie jedynie interesom warstw uprzywilejowanych. Konstytucja miała zapoczątkować wprowadzanie kolejnych reform zmierzających do wzmocnienia państwa. Podjęte działania w obronie zagrożonej przez sąsiadów Polski stanowią dzisiaj przykład odpowiedzialności świadomych przedstawicieli elit społeczeństwa. Ostateczny rozbiór Polski przez Austrię, Prusy i Rosję w 1795 roku doprowadził do utraty jej niepodległości. Współtwórcy Konstytucji 3 Maja, Ignacy Potocki i Hugo Kołłątaj po latach ocenili, że była „ostatnią wolą i testamentem gasnącej Ojczyzny".
Obchody tradycji Konstytucji 3 maja były zakazane podczas rozbiorów Polski. Po odzyskaniu niepodległości po pierwszej wojnie światowej, rocznica Konstytucji 3 maja została uznana za święto narodowe w 1919 roku. Podczas okupacji niemieckiej i sowieckiej święto Konstytucji 3 Maja było zakazane. Po drugiej wojnie światowej komunistyczne władze w Warszawie zmierzały do likwidacji trzeciomajowych obchodów ze względu na odwoływanie się do tradycji niepodległości Polski oraz ich narodowo-katolicki charakter. Przeciwstawiano im i nagłaśniano propagandowo Święto Pracy. Przez wiele lat nie odbywały się państwowe uroczystości związane z rocznicą Konstytucji 3 maja, a wszelkie próby uczczenia święta kończyły się zazwyczaj zatrzymaniami i szykanami. W 1990 roku, po upadku komunizmu i odzyskaniu suwerenności przez Polskę, powrócono do przedwojennej tradycji i ponownie proklamowano dzień 3 maja świętem narodowym."
-(na podstwie gov.pl)
W tym roku przypada 230 rocznica uchwalenia Konstytucji. Chętni uczniowie z naszej szkoły włączyli się w obchody tego święta i upamiętnili je wykonując plakaty okolicznościowe, a niektórzy napisali wiersze.
Autorami prac są :
Julia Czerniec kl.6
Dawid Olech kl.6
Aleksandra Kozak kl.8
Tomasz Kaznowski kl.8
Natalia Gałecka kl.7
Celejewski Wiktor kl. 5
Alicja Dębczak kl.4
Alicja Borkowska kl.1
Kamil Kołodziej kl.1
Łukasz Czerniec kl.1
Antek Celejewski kl.1
Serdecznie im dziękujemy za patriotyczną postawę.
Dodała: Elżbieta Ryba
źródło: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/zasady-pracy-szkol-i-placowek-od-26-kwietnia-br--nauka-hybrydowa-dla-najmlodszych-uczniow-z-11-wojewodztw
Szanowni Państwo ,
Informujemy Państwa, że w Lubelski Kurator Oświaty podejmuje kolejne spotkanie służące wsparciu rodziców uczniów klas VIII w zakresie wyboru dalszego etapu kształcenia i procesu rekrutacji do szkół ponadpodstawowych pt. „Rodzic pierwszym doradcą”.
Spotkanie on-line ze specjalistami w tej dziedzinie odbędzie się dnia 20 kwietnia 2021 r. (wtorek) o godz. 17.00.
W związku z powyższym o przekazuję informację o tym wydarzeniu wszystkim rodzicom i uczniom klas VIII (list LKO w załączeniu), wraz z umieszczonym poniżej linkiem do spotkania.
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_YjYzMzMyNmYtOTczYS00NjNmLWFhNDMtZTE2MWUyZDFkMzc1%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22e006472f-3211-4ea2-a7c6-ebaa0cb3af78%22%2c%22Oid%22%3a%22d180fcff-1206-43fe-b5b5-8134a79f6b96%22%2c%22IsBroadcastMeeting%22%3atrue%7d&btype=a&role=a
źródło: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/zasady-funkcjonowania-szkol-i-placowek-od-19-kwietnia
Szanowni Rodzice, drodzy uczniowie przedstawiamy ofertę edukacyjną na rok szkolny 2021/2022 szkół ponadpodstawowych, których organem prowadzącym jest Powiat Lubelski.
Z okazji Świąt Wielkiej Nocy,
wszystkim nauczycielom, pracownikom obsługi i administracji,
rodzicom i uczniom
życzę zdrowia i pogody ducha.
Pomimo trudnej sytuacji i zagrożeń,
niech te Święta Wielkanocne
będą dla Państwa i Uczniów źródłem
siły do dalszej pracy, radości,
nadziei i optymizmu na cały rok.
Leszek Samcik
Kolejna duża ilość korków została uzbierana dla Ninki Słupskiej. Ogromne podziękowania należą się wszystkim, którzy wzięli udział w tej akcji charytatywnej -nauczycielom, rodzicom, dzieciom, pracownikom naszej szkoły. Duża ilość korków została zbierana przez pobliskie sklepy zarówno w Łubkach jak i w Szczuczkach. Wielkie podziękowania dla ich właścicieli za zaangażowanie, za współpracę, za informowanie mieszkańców miejscowości jak i gości robiących zakupy o tej akcji. Worków pełnych koreczków było dużo. Zostały one zawiezione do Wojciechowa i wrzucone do przygotowanego na ten cel serduszka.
Niech przyświeca nam nadzieja, że działania wszystkich ludzi zaangażowanych na świecie o złotym sercu pomogą małej Nineczce w powrocie do zdrowia.
Aneta Żydek
,,Nie do pary jest tu tylko chromosom!!!’’
Światowy Dzień Zespołu Downa zwany też Dniem Kolorowej Skarpetki obchodzony jest 21 marca. W naszym przedszkolu zrobiliśmy to dzień później. Na szkolnym korytarzu pojawiła się gazetka edukacyjna przybliżająca znaczenie i symbolikę tego dnia.
Zespół Downa to wada genetyczna. Celem obchodów tego dnia jest uświadomienie wszystkim ludziom, że osoby z Zespołem Downa maja takie same potrzeby jak osoby pełnosprawne. Oczekują szacunku, tolerancji i akceptacji. Data obchodów jest symboliczna. Przypada na 21 dzień 3 miesiąca w roku, ponieważ to właśnie dodatkowy trzeci chromosom w 21 parze składających się z łańcuchów DNA chromosomów w ludzkich komórkach powoduje występowanie tej wady genetycznej. Stąd też inna nazwa-trisomia 21.
Dwie różne skarpetki stały się symbolem tego dnia, ponieważ chromosom ma kształt przypominający skarpetę. Kolorowe skarpety nie do pary- które należy założyć tego dnia-mają przypomnieć społeczeństwu, że między nami żyją osoby, które na co dzień zmagają się z poczuciem odrębności, zróżnicowania, niedopasowania i należy propagować ich prawa, wspierać je, integrować się z nimi, okazać solidarność tak, by zapewnić im należne miejsce w społeczeństwie. 21 marca to także pierwszy dzień kalendarzowej wiosny, który uosabia narodziny nowego życia i narodziny niezwykłych ludzi.
Tego dnia nasze przedszkolaki posłuchały pogadanki na temat niepełnosprawności, tolerancji i akceptacji dla odmienności. Obejrzały także filmik edukacyjny, z którego dowiedziały się, że dzieci z Zespołem Downa są radosne, uśmiechnięte, mają marzenia, zainteresowania, upodobania, pragną naszej akceptacji i przyjaźni, bo przecież: ,,każdy ma coś, czego nie ma inny ktoś..”, ,, a ilość chromosomów nie ma znaczenia, by spełniać swoje marzenia”. Nie ma osób identycznych -różnorodność jest rzeczą naturalną. Przedszkolaki chętnie brały udział w zabawach przygotowanych przez p. Anetę Żydek, ćwiczyły pamięć, koncentrację i spostrzegawczość. Na koniec własnoręcznie i samodzielnie ozdabiały przygotowane szablony skarpetek, tak by były kolorowe, różne i nie pasujące do siebie. Jedni kolorowali, inni wyklejali kawałkami bibuły czy naklejkami. Tym sposobem nasi najmłodsi pokazali, że różni nas tak niewiele-jeden dodatkowy niepasujący chromosom -tak jak niepasująca do kompletu skarpetka. Ich prace zostały zawieszone na głównym korytarzu obok gazetki poświęconej Światowemu Dniu Zespołu Downa. Do domu otrzymali zakładki do książeczek z symbolami tego dnia, które mogli pokolorować razem ze swoimi najbliższymi.
Zapraszam do obejrzenia zdjęć.
Aneta Żydek
Świetlica szkolna to miejsce, gdzie dzieci spędzają czas w miłej i przyjaznej atmosferze. Przebywają na niej uczniowie, którzy oczekują na rozpoczęcie zajęć, na odbiór przez rodziców czy na przyjazd busa szkolnego. W naszej szkole świetlica działała od poniedziałku do piątku, godziny pracy dostosowane zostały do potrzeb oczekujących dzieci. Wychowawcy świetlicy pracują w oparciu o zatwierdzony na początku roku szkolnego plan pracy świetlicy. Tematyka zajęć uwzględnia kalendarzowy układ roku oraz wynikające z niego święta i uroczystości. Zajęcia mają zarówno charakter indywidualny jak i grupowy, odbywają się zgodnie z dziennym rozkładem zajęć, w sprzyjającej atmosferze. Przestrzegane są zalecenia GIS. Dzieciom przebywającym w świetlicy proponowane są w różnorodne formy zajęć, takich jak np.: plastyczno-techniczne, czytelnicze, artystyczne, dydaktyczne, sportowe, muzyczne itp.
Zadania zajęć wychowawczo-dydaktycznych i opiekuńczych dotyczyły :
-organizowania pomocy w nauce, odrabianie pracy domowej
-zajęcia czytelnicze, które były wspaniałą okazją do rozwijania kompetencji czytelniczych, zdobywania wiedzy oraz przekazywania wartości i norm społecznych
-rozwijania logicznego myślenia, wyobraźni, poprzez różne gry planszowe (Pociągi, Kapitan Nauka, Goracy ziemniak…itp.) zagadki, krzyżówki, kalambury, sudoku itp.,
-rozwijania koncentracji uwagi –anagramy, puzzle, układanki, przeplatanki, zabawy konstrukcyjne, manipulacyjne –klocki, zestaw majsterkowicza,
-organizowanie zabaw ruchowych, sportowych dając uczniom możliwość aktywnego spędzania wolnego czasu na sali gimnastycznej i na placu zabaw, dbając o ich kondycję fizyczną, pozwalały też odpocząć i zregenerować siły po zajęciach lekcyjnych
- organizowanie zajęć plastycznych rozwijających kreatywność- poprzez proponowanie różnego rodzaju wykonania prac plastycznych z wykorzystaniem ciekawych materiałów
-kształtowanie kulturalnych nawyków życia społecznego- oglądanie filmów edukacyjnych, pogadanki
-rozwijanie zainteresowań oraz zdolności uczniów
- prace badawcze-eksperymenty
-współdziałanie z rodzicami, z nauczycielami.
Uczniowie mają czas na swobodne zabawy, zgodnie z zainteresowaniami, korzystają z gier edukacyjno-towarzyskich zgromadzonych w świetlicy. W pracy dużą uwagę zwraca się na kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie rówieśniczej, nawiązywanie pozytywnych kontaktów interpersonalnych, umiejętności rozmawiania, słuchania, wyrażania swoich potrzeb, przekonań, uczuć oraz dostrzegania ich u innych, umiejętności panowania nad emocjami, jak też upowszechnianie zasad kultury osobistej, przestrzegania przyjętych zasad i norm zachowania się w świetlicy i na terenie szkoły.
Dzieci są bardzo aktywne, otwarte i szczere, a praca z nimi to wielka przyjemność. Nie obawiają się porażki, ćwiczą, poszukują i świetnie radzą sobie z postawionymi przed nimi zadaniami. Miło oglądać ich zadowolone twarze. Na głównym korytarzu w szkole powstała tablica, na której nasi twórcy chętnie zawieszają swoje wspaniałe dzieła.
Zapraszam do oglądania zdjęć >>
Opracowała Aneta Żydek
źródło: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/wracamy-czasowo-do-nauki-zdalnej-w-szkolach
Wszystkim Kobietom dużym i małym
W dniu Święta Kobiet dużo zdrówka i radości,
moc uśmiechu i słodkości.
Leszek Samcik
Już wkrótce, odbędzie się próbny egzamin ósmoklasisty, który umożliwi uczniom sprawdzenie stopnia opanowania ich wiadomości i umiejętności. Dzięki takiej diagnozie, każdy uczeń, będzie miał możliwość uzupełnienia tych wiadomości i umiejętności, które wymagają jeszcze doskonalenia.
Egzamin próbny dla ósmoklasistów rozpocznie się 17 marca i zakończy 19 marca. Będzie przebiegał zgodnie z następującym harmonogramem.
Uczniowie naszej szkoły wzięli udział w międzyszkolnym konkursie matematycznym zorganizowanym w ramach Sympozjum Najmłodszych Matematyków przygotowując prace konkursowe pod kierunkiem nauczyciela matematyki. Organizatorem Sympozjum był Instytut Matematyki UMCS w Lublinie oraz Szkoła Podstawowa nr 30 im. Króla Kazimierza Wielkiego w Lublinie.
Cele sympozjum:
- Propagowanie kultury matematycznej w jak najszerszych kręgach uczniów szkół podstawowych
- Rozwijanie zainteresowań matematycznych uczniów
- Zwiększenie motywacji do nauki matematyki
- Nauka tworzenia własnych opracowań matematycznych
- Doskonalenie sztuki prezentacji własnej pracy.
Sympozjum, to wydarzenie, które składa z dwóch część. Pierwsza część, polega na stworzeniu przez uczniów gry matematycznej oraz opracowaniu do niej instrukcji i zadań do wykonania. Druga część Sympozjum, to matematyczne wydarzenie w Auli Informatyki UMCS w Lublinie, na której zaproszeni goście wygłaszają wykłady przeznaczone dla najmłodszych matematyków, a nagrodzeni lub wyróżnieni w Konkursie uczniowie, w zaprezentują swoje prace. Ze względu na pandemię COVID-19, w tym roku zrezygnowano z drugiej części Sympozjum.
Naszą szkołę, reprezentowały w Konkursie następujące osoby:
Sukcesy naszych uczniów
Wyróżnienie: Nikola Barwiak, Julia Grzegorczyk, Julia Czerniec.
Gratulujemy zwycięzcom i zachęcamy wszystkich uczniów do udziału w kolejnych edycjach konkursu. Dziękujemy również Organizatorom za zorganizowanie Sympozjum oraz ufundowane nagrody i dyplomy.
Opracowała: Aneta Zubrzycka
Julia Czerniec - uczennica klasy VI, została laureatką konkursu „W Królestwie Słowa i Obrazu”.
Gratulujemy Julii i wszystkim, którzy nie pozostali obojętni na zaproszenie do udziału w konkursie. Dziękujemy też Organizatorom za trud i zaangażowanie pomimo trudnej sytuacji epidemicznej.
Wyróżnienia za piękne czytanie otrzymały uczennice klasy V: Julia Grzegorczyk i Klaudia Tarka, którym życzymy dalszych sukcesów.
Tytuł Wicemistrza Słowa oraz wyróżnienie za pracę plastyczną otrzymał też Łukasz Czerniec z klasy I.
Bardzo cieszymy się z Waszych osiągnięć.
Niech refleksje Julki przekonają pozostałych uczniów, że warto podejmować wyzwania i realizować swoje pasje.
"W grudniu 2020 roku postanowiłam wziąć udział w konkursie „W Królestwie Słowa i Obrazu” organizowanym przez SP w Wojciechowie.
Polegał on na tym, aby nagrać 2 - 3 minutowy filmik prezentujący dowolny ulubiony
fragment książki i odesłać go na adres mailowy. Wybrałam powieść Astrid Lindgren
„Bracia Lwie Serce”, którą właśnie omawialiśmy na języku polskim. Lektura ta bardzo mi się spodobała i utkwiła w moim sercu, dlatego też z niej postanowiłam skorzystać.
Przygotowując się, czytałam kilkakrotnie, dostosowując intonację oraz płynność
czytania odpowiednio do tekstu. Gdy zdecydowałam, że może tak pozostać nagrałam filmik
i po konsultacjach z moją Panią polonistką wysłaliśmy nagranie.
Długo czekaliśmy na werdykt tamtejszego jury. W końcu nadszedł ten dzień, gdy otrzymaliśmy
wyniki konkursu.
Moja radość nie miała końca, gdy usłyszałam, że to właśnie ja zostałam
Mistrzem Słowa. Otrzymałam dyplom oraz nagrody rzeczowe. Ogarnęło mnie wielkie szczęście
i podekscytowanie, ale też długo nie mogłam uwierzyć w to, co się stało. Czułam się fantastycznie
i byłam z siebie dumna. Było to dla mnie cudowne przeżycie i długo będę pamiętała te emocje.
Zachęcam wszystkich do udziału w konkursach, życząc każdemu sukcesów i realizacji swoich marzeń."
Julia Czerniec, klasa VI
Dodała Elżbieta Wącior
Dnia 21 lutego obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego . Z tej okazji odbył się w naszej szkole KONKURS KALIGRAFII, którego celem było zachęcenie dzieci do pięknego pisania. W konkursie wzięło udział 13 chętnych uczniów z klas 1-3. Zadaniem uczestników było przepisanie fragmentu wiersza - tekstu drukowanego. Podczas oceny uwzględniono właściwe łączenie liter, ogólne wrażenie estetyczne, czytelność, prawidłowe rozmieszczenie tekstu. Wszyscy uczestnicy Konkursu popisali się pięknym pismem. Niestety miejsca na podium są ograniczone .
Oto wyniki konkursu:
Klasa I
Klasa II
Klasa III
Wszystkim gratulujemy i zachęcamy do pięknego pisania, bo…… każdy może zostać Mistrzem Kaligrafii .
Opracowała: Elżbieta Ryba
Wszystkie dzieci fascynują się dinozaurami, dlatego postanowiliśmy wykorzystać ich zainteresowania i 26 lutego obchodzić Dzień Dinozaura. Zajęcia rozpoczęliśmy od zagadki wprowadzającej dzieci w tematykę dnia. Rozmawialiśmy o prehistorycznych stworach, które niegdyś zamieszkiwały naszą planetę.
Dzieci opowiadały o otoczeniu i przyrodzie, jaka występowała na Ziemi za czasów dinozaurów.
Oglądaliśmy dinozaury – zabawki, książeczki, albumy i plansze. Podsumowanie wszystkich informacji stanowił film edukacyjny dotyczący wyglądu, życia i nazw prehistorycznych zwierząt. Następnie starsi uczniowie pomalowali wykonanego z surowców wtórnych dinozaura, a młodsze przedszkolaki wykonały swoje dinozaury z balonów. Dużo przeżyć i emocji dostarczyła zabawa w paleontologa. Za pomocą odpowiednich narzędzi uczniowie próbowali wydostać ukrytego w lodzie dinozaura. Tego dnia nie zabrakło również zabaw ruchowych i piosenek związanych z tematem przewodnim.
Dodała: J. Wieczorek